به نام خدا

سلام دوستان خوبم ... امیدوارم حالتون خوب باشه و تعطیلات خوبی رو پشت سر بگذارید .

و بتونید از این ایام تابستون نهایت استفاده رو ببرید .

امروز مقاله ای در مورد بانکداری الکترونیکی براتون آماده داریم که به شما عزیزان تقدیمش می کنیم  امیدواریم که مورد استفاده اتون قرار بگیره ... موفق و موید باشید ...

براى اولین بار نخستین نمایشگاه بین المللى فناورى و خدمات بانكدارى، بیمه و امور گمركى با حضور ۷۰ شركت و موسسه داخلى و خارجى در سال ۸۱ در تهران برگزار شد و از آن به بعد همه ساله این نمایشگاه در تهران برگزار مى شود و باید گفت این براى نخستین بار در كشور است كه به صورت اختصاصى، نقش بنیانگذار و مهم فناورى اطلاعات و ارتباطات در سیستم بانكدارى در ایران به بحث و بررسى سپرده مى شود و... اما بانكدارى الكترونیكى به چه معنا است.سیدغلامرضا كاظمى دینان كارشناس بانكدارى و رئیس روابط عمومى بانك ملى ایران در تعریف این واژه مى گوید: به طور كلى بانكدارى الكترونیكى عبارت است از فراهم آوردن امكاناتى براى مشتریان كه با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیكى در بانك، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق كانال هاى ارتباطى ایمن و با اطمینان عملیات بانكى دلخواه خود را انجام دهند.

از میان انواع كانال هاى ارتباطى مى توان ۱- بانكدارى اینترنتى، ۲- بانكدارى موبایلى، ۳- بانكدارى تلفنى، ۴- بانكدارى در باجه، ۵- بانكدارى به كمك فكس و ۶- پیام كوتاه، ۷- دستگاه خودپرداز و ۸- پاز را بر شمرد كه هر یك به نوبه خود از ارزش اثربخشى ممتازى برخوردار است. اطلاع از آخرین وضعیت حساب از طریق موبایل، فكس و اینترنت كه اخیراً توسط پست الكترونیك مشتریان بانك صورت مى گیرد، مسئله اى است كه سطح عموم جامعه نسبت به بانكدارى الكترونیك با آن رودررو هستند. انتقال پول از یك حساب به حسابى دیگر بدون حضور در شعبه و كاملاً به صورت الكترونیكى یكى از موفقیت هاى سیستم بانكى ۲۴ ساعته كشور است كه گام هاى مثبتى در عرصه بانكدارى الكترونیكى به شمار مى رود.

برای خواندن ادامه ی مطلب ، بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید .

 

وضعیت كنونى
امروزه به كارگیرى سیستم هاى مبتنى بر ارتباطات راه دور در بانكدارى الكترونیك (
Banking - E) و تجارت الكترونیك (Commerce- E) منجر به ارائه شیوه هاى متنوع و گسترده در ارائه خدمات تجارتى و حقوقى در حوزه هاى مختلف صنعتى، تجارى و ادارى شده است و تاثیر بسزایى در تغییر روش هاى سنتى پیشین و مكانیزه كردن سیستم هاى ثبت، آرشیو، پردازش و پرداخت فورى ایفا كرده است. كاهش حجم تولید اسكناس و مسكوكات و حجم سفرهاى زائد داخل شهر كه موثر از بوروكراسى مبتنى بر شیوه هاى سنتى بانكدارى است، تاثیراتى اساسى در كشورهاى مجرى این سیاست ها در پى داشته است. مكانیزه كردن سیستم بانكى گسترده كشور از سال هاى آخر دهه ۶۰ ورود شیوه هاى نوین بانكدارى را خصوصاً در حوزه پرداخت به مشتریان در پى داشته است.
ارائه عابربانك هاى گسترده در سطح كشور توسط بانك هاى خصوصى و دولتى كشور كه با كارت هاى الكترونیكى و كلمه رمز عبور، به دو زبان فارسى و انگلیسى، در هر ساعت شبانه روز پاسخگوى مشتریان خود مى شدند، از مهمترین اقدامات انجام یافته در زمینه بانكدارى الكترونیكى در كشور است. اگر چه آموزش شاخص هاى مبتنى بر بانكدارى الكترونیكى و فناورى اطلاعات به كارمندان و ورود دستگاه هاى پیشرفته و نوین در بطن نظام بانكى كشور را باید به این مهم اضافه كرد. با وجود سهولت وجود فاكتورهاى دقت، امنیت (
Security) و سرعت در امر بانكدارى مكانیزه امروزى، حجم مبادلات تجارى و صنعتى در بخش هاى خرد و كلان را افزایش داده است و منجر به تغییرات گسترده اى در راهكارهاى سنتى پیش روى خریدار، فروشنده، تولیدكننده و توزیع كننده شده است و به همین علت، هر روز شاهد تغییرات بهینه و اساسى در این هرم ۴ فاكتورى هستیم. اختصاص ۲۵ درصد از حجم تجارت دنیا به تجارت الكترونیك در سال ۲۰۰۱ و افزایش كارگزاران و طراحان خدمات تجارت الكترونیك در چند سال اخیر خود نشان از رویكرد جدید و راهبردى دنیا در امر بانكدارى و تجارت آن لاین دارد. امروزه كمتر اروپایى و آمریكایى كاربر شاهراه جهانى اینترنت را مى توان یافت كه با سایت هاى مشهور و معتبر خدمات دهى تجارت الكترونیكى مثل: eBay, Yahoo, Ccnow. Amazon, Master, Visa آشنا نباشد و از خدمات حراجى ها و فروشگاه هاى آن لاین و جهانى آنها استفاده نكرده باشد. كارت هاى اعتبارى مشهور عصر سایبر، روزانه میلیون ها دلار خرید و فروش را از مكان هاى مجازى ثبت مى كنند و سیستم پیشرفته و دقیق عملیات بانكى الكترونیكى به بهترین وجه در خدمت اصل مشترى مدارى قرار دارد. این مورد در خریدهاى آن لاین از سایت هاى اینترنتى كاملاً به چشم مى خورد. بنابراین پذیرفتن نقش بانكدارى الكترونیكى به عنوان یك بستر مهم و بنیانگذار در توسعه جامعه الكترونیكى و كلبه هاى الكترونیكى دهكده جهانى اجتناب ناپذیر است.
• جانشین مناسب
به تازگى بانك سپه یك بانكدارى الكترونیكى تحت وب خوبى را راه اندازى كرده است كه توسط سایت
www.banksepah.ir قابل مشاهده است. گامى كه این بانك در اجراى ارسال و دریافت اینترنتى پول برداشته است، بسترى عالى در زمینه گسترش تجارت الكترونیك در ایران قلمداد مى شود. پیش نویس لایحه تجارت الكترونیكى در كشور و طرح تكفا، زمینه هاى روشنى براى بسط مبانى دولت الكترونیك در كشور است. این خصایص مى تواند افق هاى روشنى در تغییر كاركرد نظام بانكى كشور به سمت پیش فرض هاى بهینه الكترونیكى و تغییر ساختار در روش هاى سنتى بانكدارى و اعتمادسازى بیشتر در مخاطبان را در پى داشته باشد. ماحصل این رفتار، كاهش تصدى گرى انحصارى دولت و افزایش نقش حضور بخش خصوصى در امر الكترونیكى شدن بانك ها را به همراه دارد.
آمار منتشر شده از سوى گزارش بازارهاى سرمایه بین المللى حاكى از آن است كه در كشورهاى اتریش، فنلاند، كره، سنگاپور، اسپانیا، سوئد و سوئیس بیش از ۷۵ درصد از بانك ها خدمات خود را به صورت اینترنتى ارائه مى دهند و كشورهاى اسكاندیناوى بالاترین نرخ استفاده كنندگان اینترنتى را دارند. بررسى ها نشان داده كه ۶۲ درصد از بانك هاى آمریكا سایت اینترنتى دارند و ۳۷ درصد از آنها امكان انجام معاملات اینترنتى را نیز ارائه مى دهند كه این رقم در مقایسه با ماه ها و سال هاى گذشته افزایش چشمگیرى را نشان مى دهد. در كشور ما نیز مراحل اولیه بانكدارى الكترونیكى صورت گرفته است كه مى توان به صدور صورت حساب الكترونیكى در بانك هاى ملى و توسعه صادرات اشاره داشت. همچنین امكانات دیگرى مانند انتقال وجه در پروژه هاى آینده در دستور كار است. در همین رابطه نوروز كهزادى مدیرعامل بانك توسعه صادرات در دوازدهمین كنفرانس سالانه سیاست هاى پولى و ارزى كه در سال ۸۱ بر پا شده بود اظهار داشت: پول الكترونیكى جانشین نزدیكى براى اسكناس محسوب مى شود و كارایى مبادلات را افزایش خواهد داد. افتتاح مركز تولید كارت هاى الكترونیكى اعتبارى در مركز تحقیقات صنایع الكترونیك ایران با حضور رئیس كل بانك مركزى در شیراز افق هاى جدیدى را پیش روى بانكدارى نوین كشور با احتساب اصول فناورى اطلاعات به وجود آورده است كه قطعاً راه اندازى سیستم یكپارچه كل نظام بانكى كشور و گسترش تجارت الكترونیكى ریالى در كشور كمك شایانى به نیازهاى مبتنى بر گسترش دولت الكترونیك منسجم و قدرتمند در كشور خواهد بود. بى شك معرفى بهینه، موثر و مستقیم توانمندى هاى كشور در بخش هاى فرهنگى، تجارى و صنعتى، با وجود بانكدارى الكترونیكى منسجم و بهره گیرى از قابلیت هاى فناورى اطلاعات در امر تجارت و بانكدارى، علاوه بر ایجاد تغییر در نوع نگرى كشورهاى مختلف جهان به ایران، اثرات زیادى در توسعه اشتغال و بهبود نظام توزیع و گردش اعتبارات در كشور به همراه خواهد داشت.
• واكنش هاى رویایى
واكنش ها و سخنانى كه از سوى مسئولان طراز اول امور بانكدارى كشور در زمینه
e-banking مطرح مى شود، خیلى امیدواركننده نیست. مدیر اداره نظام هاى پرداخت (شتاب) بانك مركزى معتقد است: ایران در زمینه بانكدارى الكترونیكى هنوز در مقایسه با سایر كشورها عقب است و از پیشرفت مطلوبى برخوردار نبوده است. مهران شریفى با اعلام مطلب فوق در ادامه مى افزاید: از سال گذشته گام هاى مثبت و موثرى در كشور به منظور بهبود شرایط یاد شده برداشته شده است كه اگر این روند ادامه یابد، به نظر مى رسد در دو تا سه سال آینده شاهد پیشرفت خوبى در این زمینه باشیم. وى با بیان آنكه مانع خاصى بر سر راه بانكدارى الكترونیكى در كشور وجود ندارد، افزود: با وجودى كه علت عمده عقب ماندگى نظام بانكى ایران در این بخش تاخیر در شروع است، اما عزم و اراده اى در سطح مدیریت بانك هاى كشور به وجود آمده است كه قصد دارد این تاخیر را جبران كند. وى اظهار داشت: بانك هاى كشور هم اكنون كم وبیش خدمات الكترونیكى در زمینه پرداخت قبوض از طریق تلفن یا اینترنت، توسعه شبكه دستگاه هاى كارت خوان در فروشگاه ها و مراكز خرید و صدور كارت هاى اعتبارى را براى مشتریان ارائه مى دهند. در همین رابطه نصر الله جهانگرد دبیر شوراى عالى اطلاع رسانى در اختتامیه همایش تجارت الكترونیك كه ماه پیش در تهران برگزار شد، در مورد بانكدارى الكترونیك گفته بود: اگر پول الكترونیكى در كشور ایجاد شود، در واقع تجارت الكترونیكى آغاز به كار كرده است.
البته در زمینه بانكدارى الكترونیكى در كشور كارهاى گسترده اى در زمینه هاى زیربنایى و اجرایى صورت گرفته است كه از نتایج آن مى توان به صدور ۱۵۷۴۵۱۶ عدد ملى كارت و واگذارى آن به مشتریان بانك ملى ایران تا مرداد ۸۴ و كسب رتبه اول بانك صادرات ایران در ارائه سرویس صددرصد سیستم بانكدارى الكترونیكى آن به مشتریان خبر داد. البته راه اندازى شهرك الكترونیكى در دانشگاه علم و صنعت ایران كه اخیراً با همت بانك تجارت صورت پذیرفت، افق هاى ارزنده را در فراسوى بانكدارى الكترونیكى كشور قرار داده است.
• راهكارهاى پیش رو
وضعیت بانكدارى الكترونیكى در ایران بسیار نوپا و با چالش هاى عمده اى روبه رو است كه در ذیل به آنها اشاره مى كنیم:
۱- تهیه قوانین و مقررات حقوقى مورد نیاز بانكدارى الكترونیكى و تجارت الكترونیكى در كشور مهمترین اصلى است كه براى استقرار این نظام مورد نیاز است و خوشبختانه در سال هاى اخیر به این مسئله توجه شده است. به هر حال كشور ما نیز باید از ۶۴۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از تجارت الكترونیكى كه قطعاً بر مبناى بانكدارى الكترونیك در سال ۲۰۰۴ میلادى بود، بیشتر بهره بردارى كند.
۲- بستر مناسب و مطمئن نیروى برق، بستر مخابراتى مطمئن، شامل شبكه ها و خطوط ارتباطى پرسرعت ایمن از دیگر چالش هایى است كه بانكدارى الكترونیكى كشور با آن روبه رو است. قطعى دستگاه هاى خودپرداز و قطعى سیستم ارتباطى آنها با یكدیگر یا كمبود كافى پول و شارژ آنها در طول روز، مهمترین معضلات بخش دستگاهى بانكدارى الكترونیكى است كه باید با مدیریت فراگیر مرتفع شود. امید است گام هاى وزارت آى تى و بازرگانى تحقق عینى این نوع بانكدارى را براى ما به ارمغان بیاورد.

نوشته شده توسط: على محمد آقازمانى

http://www.itmportal.com/