سهم صدا و سیما در توسعه ی آی تی كشور

 

توسعه دانش و فناوری در هر كشوری باید با اهداف و راهبردهای كلانی صورت گیرد و به همین خاطر از تمامی امكانات عمومی همچون دانشگاه، مدرسه، سازمان‌ها و ارگان‌های اقتصادی، فرهنگی و... باید به عنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف استفاده كرد. توسعه دانش و فناوری ضمن بالابردن كارایی عمومی در جوانب مختلف، باعث افزایش سرعت و شفافیت در اطلاع رسانی می‌شود و مهم‌ترین بستر توسعه، امنیت فكری و دموكراسی به معنای خاص و برابری عمومی در بهره برداری از فرصت‌ها و منابع است.


یكی از بزرگ‌ترین ثروت‌ها و سرمایه‌های ملی در ایران كه به
 صورت انحصاری به فعالیت می‌پردازد، صدا و سیما است كه بنا به ماهیت خاص خود دارای كاركردهای مختلف اقتصادی، اطلاع رسانی، تبلیغاتی، آموزشی و فرهنگی است. اولویت بندی مدیران برای پوشش عملی هر یك از این كاركردها در مقوله‌های روز جامعه می‌تواند نقش مهمی در توسعه مباحث مختلف و در نهایت توسعه كشور بازی كند. امروزه هیچ‌كس قدرت و توان عظیم رسانه‌ها را در مهندسی اجتماعی نفی نمی‌كند. انواع مختلف رسانه‌های مكتوب، صوتی و تصویری دارای كاركردهای عمیقی در ایجاد توجه ملی به موضوعات گوناگون هستند و لذا می‌توانند افكار و ظرفیت‌های موجود در كشور را به سمت و سوی مشخصی هدایت كنند. سازمان صدا و سیما، به عنوان بزرگ‌ترین قدرت رسانه‌ای كشور با مدیریت متمركز، سال‌هاست كه با روش‌ها و رویه‌های ثابتی به فعالیت می‌پردازد. درآمد‌های سرشار، تعداد بسیار زیاد نیروی انسانی متخصص، ظرفیت بسیار زیاد تولید و پخش در ابعاد بین المللی، ملی و استانی، وجود چندین كانال تلویزیونی و رادیویی عمومی و تخصصی، بازار بدون رقیب و پیكره بزرگ سازمانی، شرایطی را برای سازمان صدا و سیما به وجود آورده است كه مدیریت و هدایت كلان آن برای تطابق با نیازهای روز جامعه و پیشرفت‌های جهانی سخت و دشوار شده است.

از سال 2001 و با آغاز تلاش بخش‌های
 مختلف در كشور برای توسعه فناوری اطلاعات، صدا و سیما هیچ گاه استراتژی مشخصی برای پیش گرفتن رویكردی در توسعه فناوری اطلاعات نداشته است. این سازمان می‌تواند در مقوله‌های آموزشی، فرهنگ سازی، اقتصادی و مدیریتی حوزه فناوری اطلاعات كشور تاثیر بسزایی داشته باشد اما...؟ 

اختصاص حداقل زمان ممكن به برنامه‌های مختلف
 مرتبط با فناوری اطلاعات برای بازار میلیونی مخاطبانی كه به انحاء مختلف با فناوری اطلاعات سر و كار دارند، باعث شده است تا افراد علاقه‌مند به این حوزه رسانه اول خود را اینترنت بدانند و تمامی اخبار و رویداد‌های IT را از طریق اینترنت دنبال كنند. ضعفی كه همیشه گریبانگیر صدا و سیما بوده و خواهد بود، از دست دادن چنین مخاطبانی است چرا كه اینترنت با تعامل اطلاعاتی دو سویه و امكان تراكنش‌های متنی، صوتی، تصویری به صورت لحظه‌ای، ویژگی‌های كامل یك رسانه را دارد و به خوبی توانسته جای صدا و سیما را بگیرد.

امیدواریم مسوولان این سازمان عریض و طویل به فكر
 افتاده و رویكرد جدی‌تری برای بهره‌برداری از منابع خود در جهت توسعه عمومی فناوری اطلاعات كه نیاز حیاتی زیستن در دنیای امروز است اتخاذ كنند.

 

منبع : http://ITPU.parsbb.com/viewtopic.php?t=102